Effectief Communiceren

Wat is het effect van mijn communicatie en is mijn communicatie wel effectief?

Effectieve communicatie gaat over jouw communicatie en het resultaat van jouw communicatie. Komt jouw boodschap niet over, of anders over dan je bedoeld hebt dan ligt dat aan de ontvangers van de boodschap, toch? Hoe dan ook. Daar heb je weinig invloed op. Dus wat kan je  zelf anders doen in jouw communicatie waardoor de kans van slagen, dat jouw boodschap het gewenste effect heeft, groter wordt.

Voor Wie

Je bent een doorgewinterde professional. Vanuit jouw rol als professional heb of krijg je steeds vaker te maken met aansturen, leidinggeven en motiveren van anderen of dat nou vanuit een hiërarchische rol, of misschien meer vanuit een teamrol is. Je merkt bijvoorbeeld op dat er soms misverstanden zijn over wie nu precies wat gaat doen en misschien zelfs wel over de uitgangspunten en de doelstellingen. En soms lijkt het dat de mensen in jouw team naar een hele andere film zitten te kijken? Hoe krijgt je alle neuzen dezelfde kant op, hoe komt jij in de juiste stemming en hoe neemt je anderen daarin mee?

Inhoud van de training

We gaan twee dagen met elkaar aan de slag. Met een theoretisch deel over hoe communicatie werkt, met een onderzoekend deel over hoe je zelf communiceert en met een praktisch deel over wat je nu zelf anders kunt doen om je (communicatie) doel te bereiken. De training is met name gericht op wat we noemen ‘zelfherstellend vermogen’. Je krijgt tools aangereikt waarmee jezelf in staat bent verschillende omstandigheden te beoordelen en te handelen naar wat goed voor jou en jouw omgeving is. Geen checklijsten, geen panklare oplossingen,  maar structuur. methodieken en modellen waarmee jezelf de oplossing creëert. De training is praktijkgericht. Er wordt ingegaan op de belangrijkste aspecten van communiceren met gesprekspartners zoals collega’s, leidinggevende(n), medewerkers.

In de training wordt met name ingegaan op de mondelinge communicatie en het effectief overbrengen van de communicatieboodschap. De volgende onderwerpen komen aan de orde:

Communicatie:
– Inleiding in de werking van communicatie;
– Contact maken;
– Communicatie stijlen;
– Eigen voorkeuren en valkuilen;
– Waarnemen en interpreteren;
– Feedback geven en ontvangen;
– Omgaan met weerstanden, conflicten.

Wat heb ik eraan?
Je leert en ervaart in twee dagen hoe je op efficiënte wijze jouw boodschap kunt overbrengen.

Na het volgen van de training
– heb je meer inzicht in jouw eigen communicatiestijl;
– ken je u jouw eigen sterke punten en valkuilen;
– kun je meerdere communicatiestijlen toepassen;
– kun je jouw boodschap effectiever overbrengen;

Trainingsduur
De gehele training duurt 2 dagen en kan op lokatie of in eigen huis worden gegeven. In overleg kan de training worden verdeeld over meerdere losse dagdelen.

Wij stemmen de training graag af op uw specifieke wensen of behoeften en verzorgen graag een persoonlijke offerte.

Comments are closed.